„Confruntarea militară și informațională din Ucraina este în plină desfășurare, iar deznodământul nu poate fi încă întrevăzut. Lucrarea de față se axează pe analiza narațiunilor utilizate de actorii instituționali și mediatici din Rusia în contextul invaziei asupra Ucrainei.” (Alina Bârgăoanu)
La februarie 2022, preşedintele rus Vladimir Puţin a anunţat că Rusia va conduce o „operaţiune militară specială de demilitarizare şi denazificare” în Ucraina. în discursul său, Vladimir Puţin a făcut referire la „evenimentele tragice care au loc în Donbas”, „ameninţările fundamentale create de politicienii iresponsabili din Occident faţă de Rusia”, „neonaziştii de astăzi care au preluat puterea în Ucraina”, precum şi extinderea blocului NATO spre est, fapt care „a adus infrastructura militară mai aproape de graniţele ruse”. Astfel, preşedintele rus a făcut mai multe precizări cu privire la cauzele percepute ale crizei din 2014, istoria Ucrainei, în termenii unei ţări „create de Lenin”, făcând şi numeroase trimiteri la perioada celui de-al Doilea Război Mondial, precum necesitatea de „apărare a patriei” şi „victoria Uniunii Sovietice asupra nazismului”. Discursul din dimineaţa invaziei părea să cuprindă o serie de „argumente” care ar justifica „operaţiunea militară speciala’ în Ucraina. De fapt, aceste argumente sau naraţiuni strategice despre autorităţile „naziste” sau „fasciste” din Ucraina, „genocidul” etnicilor ruşi din Ucraina sau amenințările la adresa Rusiei din partea ţărilor din Occident sau a Ucrainei au fost invocate, în mod constant.
Incursiune în viitor
Analizând pas cu pas acțiunile rusești, lucrarea şi-a propus să surprindă elementele de propagandă, persuasiune şi comunicare strategică în segmentul non-militar al războiului din Ucraina şi modul în care cadrajele şi naraţiunile strategice sunt folosite de către actori statali în vederea mobilizării opiniei publice. Invazia declanşată în februarie 2022 confirmă ideea că un conflict major înseamnă atât acţiuni militare, cât şi o uriaşă bătălie pentru interpretare şi mobilizare a opiniei publice. în zilele noastre, dimensiunea comunicaţională a unui război este la fel de importantă, posibil chiar mai importantă decât tacticile convenţionale. Derularea evenimentelor din Ucraina reprezintă o adevărată incursiune în realităţile emergente ale conflictelor viitoare.
Cătălina Nastasiu – Strategii de legitimare a razboiului. Narațiuni și cadraje mediatice în contextul invaziei din Ucraina. Editura Tritoniuc, colecția Comunicare media. 199 pag.